(050) 390-12-12 (067) 673-10-81

У 6 років до школи: бути чи не бути…


Сьогодні кожна дитина, яка досягла 6 років, має гарантоване місце у школі. Але лише батьки вирішують, віддавати сина або доньку на навчання в 6 років чи почекати до семи. 

Про шкільне дозрівання

Нерідко можна почути, як батьки хвалять свою дитину: до школи вже вміє читати та рахувати і є дуже обізнаним. А сусідську дитину скільки не вчили, все в одне вухо влітало, з другого вилітало. І ось через два роки навчання така обізнана дитина приносить найнижчі бали та купу зауважень, а сусідська — майже відмінник. Чому так? Висока ймовірність, що в першої дитини не було шкільної зрілості, а в другої — була. Тож батькам доведеться змиритися: знання, звісно, корисні, але вони не є показником зрілості дитини! Річ, переважно, у фізіології: у якому стані організм дитини, зокрема, нервова система.

Згідно зі статистикою лише половина 6-річних дітей має достатній показник шкільної готовності. Серед 7-річних лише у чверті обстежених виявлено низькі показники. А серед тих, хто до цього віку відвідував дитсадки, студії, гуртки, був лише 1% не готових до школи малят. Тож підготовка та дозрівання дають змогу кожній дитині проявити себе.

Якщо ж дитина піде до школи раніше, ніж дозріє до цього, то не зможе продемонструвати весь потенціал. Здавалося б, хай і навчається, і дозріває одночасно. Але за цей час в учня може сформуватися репутація непосидючого, нетямущого, до нього ставитимуться упереджено. Або ж він сам звикне до навчальних невдач, тож бажання вчитися зникне.

Чому тести застаріли

Є класичний тест Керна-Йірасека, що використовується вже близько тридцяти років для з’ясування шкільної готовності дитини. Він складається із завдань на кшталт: намалювати людину, скопіювати літери, правильно розмістити точки в зошиті, відповісти на запитання з логіки (наприклад, «Чим відрізняється стара людина від молодої?»). Утім, фахівці стверджують, що тест вже втратив актуальність.

По-перше, зрілість сучасних дітей, які виросли «з гаджетами з колиски», має інші показники. У завданнях має бути більше опори на зорові канали сприйняття інформації. Стійка концентрація уваги формується пізніше в дітей з «кліповим мисленням», а ось вміння розподіляти увагу добре б перевірити — воно нині теж свідчить про зрілість дитини.

По-друге, ці тести були розроблені для дітей 7-8 років, у яких провідна діяльність — навчання. А програма вимагала слухати та наслідувати вчителя. У Новій українській школі дитині доведеться брати участь у проектах, діяти та пізнавати щось в ігровій формі. До того ж для шестирічної дитини провідна діяльність — гра. І це враховано в НУШ, але не враховано в застарілих тестах. Тож випробування мають перевіряти не те, чи здатен майбутній учень акуратно писати прописи та копіювати, а наскільки зріло він може грати чи робити висновки з власної діяльності.

Про показники шкільної готовності

1. Зріла гра.

Дитина не просто маніпулює іграшками, а розподіляє ролі, вигадує сюжет, у неї добре розвинена уява. Спробуйте додати нові обставини у звичну гру: скажімо, до Чебурашки прилетіли друзі з іншої планети або перукар не просто стриже — сьогодні його запросили до зоопарку причепурити тварин. Наскільки охоче дитина сприйме новий поворот сюжету? Чи здатна вона самостійно розвивати ідею, чи вигадує цікаві деталі? Звичайна настільна гра «бродилка», у якій потрібно по черзі кидати кубик та пересувати фішки, теж може показати, чи стабілізувалася нервова система дитини. Якщо малюк може спокійно чекати своєї черги та приймає поразку без істерик (трохи засмучується — це нормально), швидше за все перед вами потенційний першачок.

2. Фізіологічна зрілість.

Філіппінський тест — один з головних критеріїв «шкільної зрілості». Він показує, чи був у дитини «стрибок зростання», який полягає в істотному подовженні рук і ніг. Потрібно попросити сина чи доньку доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою. Результат досить точно відображає ступінь зрілості організму. Другий тест — на координацію рухів. Дитині треба одночасно правою рукою погладити себе по голові, а лівою — поплескати по животу. Фізіологічна зрілість — важлива, і цей показник не обдуриш. Організм повинен бути готовий витримувати певні розумові та фізичні навантаження. А якщо цього ще немає, дитині доведеться в школі працювати на межі перевтоми.

3. Опосередковані пам’ять та увага.

Чи здатна дитина керувати пам’яттю та увагою? Чи може вона вивчити віршик не мимоволі, а цілеспрямовано? Або утримувати увагу на одному предметі? Від того, як повноцінно починають працювати лобові ділянки кори головного мозку, ці процеси стають опосередкованими, виборчими, довільними. Розвивається логічна пам’ять.

4. Абстрактне мислення.

В активній мові дитини має з’явитися чимало узагальнюючих слів, а також підрядні речення. Формується словесно-логічне мислення замість наочно-схематичного. Найпростіший приклад: майбутній першокласник може вже про щось розмірковувати, щось порівнювати, узагальнювати, не маючи цих об’єктів у полі зору.

5. Самообслуговування.

Якщо дитина не навчена самостійно їсти чи одягатися, у школі ці проблеми створюватимуть додатковий стрес. До того ж прагнення до самостійності, автономії свідчить про те, що малюк налаштований дещо відокремитися від батьків. Він принаймні не почуватиметься без них у класі безпорадним та не проситиметься додому. Отже, без базових навичок самообслуговування краще почекати зі школою. Але не треба цей пункт перебільшувати. Якщо дитина не може самостійно зав’язати шнурки — це не привід залишатися вдома на рік, досить буде купляти взуття на липучках, які вона вміє застібати. Якщо проблема з ґудзиками — хай куртка буде на блискавці.

6. Комунікаційні навички.

Якщо дитина не вміє знайомитися, гратися і вливатися в нові колективи, варто ще до школи навчити її цього. Майбутній першокласник має вміти просити про допомогу і пояснювати свої потреби. Також важливе вміння слухати і не перебивати.

7. Криза.

Як не дивно, її початок — це позитивна ознака. Раніше цю кризу називали «семи років», але нині вона настає і в шість. Криза розвивається не через те, що дитина йде до школи і набуває нового статусу, як часто неправильно трактують, а, навпаки, ще до школи свідчить про готовність навчатися, бо є бажанням нового статусу. Може йти фоном негативізм, упертість, але це лише побічні ефекти того, що дитину більше не влаштовує статус малюка. Вона хоче займати те саме місце, що й дорослі, знати про світ так само багато, стати фізично досконалою. 

Чому «зріла» дитина не готова до школи

Чому частина дітей з достатнім рівнем шкільної готовності не хоче вчитися і робитиме це на низькому рівні? Причина — негативна мотивація до навчання у школі (її фіксують у кожної 20-тої дитини зі шкільною готовністю). Наприклад, не хочеться розлучатися з батьками чи бабусею, якщо не відвідувала дитсадок, боїться невідомого. Або ж батьки чи старші брати та сестри казали, що школа це нудно, важко, часто сварять та соромлять. Тож треба подбати ще й про психологічну готовність, мотивувати до навчання. Неправильна мотивація: бо це треба батькам, бо вчитися — «це як робота», бо вже виріс. Найкраща мотивація першокласника: у школі цікаво, а те, що вивчаєш там, — корисно. 

Ми, видавництво «Ірбіс Комікси» (Издательство «Ирбис Комиксы», Irbis Comics Publishing), у свою чергу, хочемо порадити батькам прививати дітям любов до навчання через цікаве читання. Ми видаємо популярні комікси українською мовою для дітей різного віку. Батькам діток, які тільки вчаться самі читати, пропонуємо проводити час за спільним читання та переглядом веселих дотепних коміксів про Смурфиків: це чудова можливість з нашими коміксами дати дітям зрозуміти, що навчитися читати - це крутяцько, адже потім можна завжди поринати у пригоди у нових захоплюючих світах книжок. У дітей з'явиться стимул якнайшвидше навчитися читати самим, щоб не чекати і не вмовляти когось із дорослих приділити їм час.

Для «першачків» рекомендуємо також надзвичайно пізнавальну серію історичних коміксів про пригоди Джеронімо Стілтона. Завдяки цим коміксам діти зрозуміють наскільки класно бути розумним, адже головний герой книги – надзвичайно інтелектуально розвинена мишка Джеронімо. Він розповість малим читачам про багато цікавих визначних подій, фактів з історії нашого світу. Діти неодмінно при читанні цих коміксів зацікавляться історією та зрозуміють як це захоплююче отримувати все нові і нові знання!

Такими ж розвиваючими є комікси для дітей про догляд за зубами «Зубси», який точно переконає малих бешкетників, що зуби чистити просто необхідно, та ще й навчить як це робити, і навіть батькам дасть багато порад і нових знань. А серія коміксів "Сестри" стане надзвичайно корисною при прививанні дітям сімейних цінностей.

Для старшокласників та студентів ми пропонуємо «Економіку...» в коміксах та історичний комікс «Володимир – Князь Київський»

Ми видаємо всесвітньовідомі бестселери!

 

За матеріалами сайту osvitoria.media

КОШИК 0.00 грн
Назва К-ть Сума
Вартість книг: 0.00 грн
Знижка %: 0.00 грн
Вітаємо!
За умовами акції 3+1 Ви отримали один комікс два комікса три комікса чотири комікса 5 коміксів в подарунок на суму:
-0.00 грн
Всього до оплати: 0.00 грн
Увага! Акція 3+1
При замовленні ще двох коміксів, ви отримаєте будь-який комікс у подарунок
Увага! Акція 3+1
При замовленні ще одного комікса, ви отримаєте будь-який комікс у подарунок
Увага! Акція 3+1
Оберіть будь-який комікс у подарунок
Усі права застережені © Видавництво «Ірбіс Комікси«, 2021