(050) 390-12-12 (067) 673-10-81

Дітям про письменників, щоб було цікаво


Діти не менше читають і навіть більше, ніж дорослі. Просто формат читання змінився, кажуть учителі: “нам треба текст, а сучасному поколінню 50% тексту, 50% малюнку. Якщо не буде малюнку, то не зайде їм цей текст”.

 Тести в інстаграмі й фотоквести


Як зацікавити учнів біографією письменників? Наприклад, учителька української мови та літератури з Вільногірської ЗОШ (Дніпропетровська область)  радить такі способи:

    Кубик Блума

Використання “кубування” на уроках української літератури – це один із способів розвитку критичного мислення, адже за допомогою кубика можна розглянути проблематику твору з різних сторін, не оминувши біографію письменника”. Працювати з кубиком Блума можна так:

1)    Кожна грань кубика має містити запитання. До прикладу, “назвіть 5 цікавих фактів про письменника” чи “опишіть героя” (фантазія вчителя не обмежується, – ред.)

2)    Учитель або учень підкидує кубик і має відповісти на запитання, яке “випало”.

3)    “Кубування” доречно використовувати під час узагальнення та систематизації вивченої теми.

4)    Кубик може стати творчим груповим домашнім завданням або ж учитель сам може виготовити кубик.

    Робити виставки

Наприклад, у одній школі, розглядаючи біографію Тараса Шевченка в шкільному коридорі, учні створили виставку картин Олександра Грехова “Квантовий стрибок Шевченка”, яка допомогла учням подивитися по-новому на митця і провести паралель із сучасністю.

    

Хоча би віртуально відвідувати помешкання митців

Під час вивчення біографії письменників можна застосовувати на уроці “Pro Slovo (proslovo.com), за допомогою якого учні можуть переглянути будинки, де жили письменники, профіль та прочитати вислови відомих людей про того чи іншого письменника.

 

    Творення журналів і сторінок у соцмережах

На обкладинці журналу розміщують світлину письменника. Також можна створити фейсбук-сторінки. Такий підхід вивчення біографії учням подобається й запам’ятовується надовго.

    Тести в Інстаграмі

Більшу частину вільного часу молодь проводить у соцмережах: тести, цікаві завдання, флешмоби, прямі етери – усе це так подобається дітям. Учителька ділиться своїм досвідом: тести в інстаграмі діти виконують із більшим інтересом, аніж на клаптику паперу. До прикладу, одним із завдань в інстаграмі, коли вчителька виставила допис “Хто це?”, було зазначити в коментарях прізвище та ім’я письменника й цікавий факт, який учні запам’ятали на уроках.

 

    Фотоквест

Під час нього потрібно виконати завдання за допомогою камери. Наприклад, діти отримують завдання сфотографувати мандрівного філософа. Або – овоч, назву якого вживають на Заході Україні як діалектизм. Водночас, назва цього овоча – це прізвище головного героя повісті Миколи Гоголя. Відповіді у вигляді фото діти надсилають у повідомлення або на електронну скриньку.

    Буктрейлери до прочитаних творів

Для цього учні знімають або монтують відео з фрагментів інших.

    Створення відповідної до твору атмосфери

У 10 класі, вивчаючи інтимну лірику Івана Франка, у класі вимкнули світло, запалили свічки, у кожного на парті були пелюстки троянд. У такій атмосфері учні декламували поезії зі збірки “Зів’яле листя”.

    Зустрічі із сучасними письменниками

Нещодавно вчителька започаткувала флешмоб “Сучасники” – онлайн-зустрічі із сучасними письменниками. Діти мали змогу поспілкуватися наживо із Зіркою Мензатюк, послухати казки від Сашка Лірника.

Зв'язок із життям

Потрібно постійно знаходити зв’язок між тим, що вивчають діти, і життям.

“Взяти хоча би грошові купюри з Лесею Українкою, Іваном Франком, Григорієм Сковородою. Коли в 9 класі ми розглядали 500-гривневу банкноту й говорили про фонтан нерівної рівності, діти швидко включилися – чому зображені саме ці посудини, чому вони наливаються водою, що це означає”, – розповідає учителька української мови та літератури Новопечерської школи.

Також діти добре реагують на паралелі з реальністю. Наприклад, коли розповідати про Сковороду, то потрібно говорити, від чого людина отримує кайф у житті. І тоді Сковорода переміщається з 18 століття у 21-ше досить легко. А коли починати: “Сковорода народився в селі Чорнухи” й так далі, то падає рівень сприйняття”.

 

Ігри, квести, переодягання

 

У 5 класі, коли учні читали “Садок вишневий коло хати” Шевченка, то за мотивами тексту конструювали з Лего свої садки. А за мотивами його картин організували виставку. Кожен підбирав одяг, робив макіяж, фотографувався, вигадував власний підпис картини. Підписи або цитати діти додавали й на одяг.

Або щоби дітям краще запам’яталася біографія Сковороди, грали в гру “Мандрівець" із картками, на яких – факти з біографії, малюнки, фрази Сковороди. Подібну гру можна розробити й самостійно.

Ще один спосіб вивчати літературу – квести. Наприклад, розвішуємо різні повідомлення на стінах із біографій письменників. Діти отримують аркуш із запитаннями й мають знайти відповіді, прочитавши підказки, які розвішені в коридорах.

Щоби залучити дітей до читання, можна скористатися безплатною платформою для створення книг (storyjumper.com). Ці книжки потім можна озвучити своїм голосом, вставити картинки, додати елементи шуму – вода і т.д.

 

Що відштовхує дітей від літератури

 

  1. Докори. Коли дітям докоряють біографіями видатних людей, наприклад, подивись, це велика людина, а ти чого досяг? У сучасних дітей немає й не могло бути таких викликів, як у минулому. Якщо в них немає досвіду, навіщо говорити про те, що ти маєш проникнутися, зрозуміти, увійти. Ми цим тільки відштовхуємо.
  2. Не треба вимагати від дітей тієї жертовності, яка була в багатьох видатних українців.
  3. Один учень розповів, що вдома батьки його карають тим, що змушують читати. Тому йому нецікаво читати.
  4. Часом дитина не читає, тому що має дислексійну проблему. Для таких дітей варіантом може стати читання коміксів, де є картинка й небагато слів. До того ж інші діти в класі можуть допомогти створити комікси для однокласника.

 Запропонуйте учням розвивальні навчальні комікси українською мовою видавництва «Ірбіс Комікси» (Издательство «Ирбис Комиксы», Irbis Comics Publishing). Ми видаємо комікси для кращого засвоєння навчального матеріалу, для розвитку ерудиції, а також комікси для приємного та корисного проведення дозвілля.

Для навчання пропонуємо серію історичних коміксів про пригоди Джеронімо Стілтона, комікси «Економіка...»«Володимир – Князь Київський». Серії коміксів «Зубси»  (про догляд за зубами) та "Сестри"  (про сімейні цінності), комікси про Смурфиків рекомендуємо для читання дітям 4 роки, дітям 5 років, дітям 6 років, для дітей шкільного віку. Також комікси – це чудова книга на подарунок!

 

 

За матеріалами сайту nus.org.ua
КОШИК 0.00 грн
Назва К-ть Сума
Вартість книг: 0.00 грн
Знижка %: 0.00 грн
Вітаємо!
За умовами акції 3+1 Ви отримали один комікс два комікса три комікса чотири комікса 5 коміксів в подарунок на суму:
-0.00 грн
Всього до оплати: 0.00 грн
Увага! Акція 3+1
При замовленні ще двох коміксів, ви отримаєте будь-який комікс у подарунок
Увага! Акція 3+1
При замовленні ще одного комікса, ви отримаєте будь-який комікс у подарунок
Увага! Акція 3+1
Оберіть будь-який комікс у подарунок
Усі права застережені © Видавництво «Ірбіс Комікси«, 2021