(066) 165-54-38 (067) 673-10-81

Ігри для розвитку дітей: шукаємо ідеї в повсякденних ситуаціях

28.11.2016

Оксана Матійків, журналістка

      Батьки недооцінюють найпростіші ігри для малюків. Ті ігри, де є лічба, знайомство з буквами, в яких треба застосовувати логіку, всі вважають корисними, а ось щось простіше сприймається як непотрібне і таке, що відволікає від головного.

      Тим часом саме прості, рухливі і легкі ігри мають найбільший розвивальний потенціал. Мало того, будь-яку таку гру практично завжди можна «ускладнити», додавши до неї відтінки лічби, читання, навідних запитань.

      Розглянемо це на прикладі гри “Полювання”.

      Правила дуже прості: пишемо список предметів, які можна знайти навколо, і пропонуємо дитині позначити «пташкою» те, що вдалося відшукати. Припустімо, ми хочемо акцентувати увагу дитини на посуді. Схематично малюємо на аркушику 10 видів посуду, підписуємо їх, поруч зображуємо квадратики для «пташок» і йдемо з цим аркушем на кухню, щоб знайти потрібний посуд.

      Що тут відбувається з погляду психології?

      1. Список складається з предметів, узагальнених одним словом: у нашому випадку – посуд. Таке узагальнення є розвитком мислення.

      2. Будь-який пошук пов’язаний із зосередженням, а отже, з розвитком уваги.

      3. Якщо складати списки «розумно», то до них можна включити рідкісні для активної мови дитини слова. Після гри вони з більшою ймовірністю увійдуть до її активного словникового запасу – а це вже розвиток довгострокової пам’яті і мови.

      Що ще може внести дорослий до цієї гри, щоб зробити її ще більш розвивальною?

      Розвиток логіки мислення і мовлення

      4. Ми вже згадували «узагальнююче слово» для списку предметів. Щоб дитина його засвоїла, його слід вживати під час гри. Наприклад: «Що ти знайшов? Це посуд? Так, це посуд».

      5. Предмети у списку для пошуку можуть і не належати до одного класу. Наприклад, ми можемо шукати взуття та одяг. Тоді під час пошуку можна ставити дитині запитання: «Що ти знайшов? Взуття чи одяг?». І малюк поступово навчиться відрізняти одне від іншого. Так формується вміння класифікувати, що також стимулює розвиток мислення.

      6. Дорослий може підказувати малюкові за допомогою навідних запитань: «А ти перевіряв у шафі? А що у нас лежить між диваном і кріслом? ». По-перше, тут засвоюються просторові зв’язки (над, під, між тощо) По-друге, навідні запитання – тільки підказки, рішення дитина знаходить самостійно. А це ще й розвиток впевненості в собі!

      Розвиток пам’яті

      7. Іноді можна «пожартувати з малюка» – це допоможе йому розвинути увагу: «Ти знайшов каструлю. Це меблі, так? Ні? А, точно! Як же я не здогадався! Це тварина? Що, знову ні? Тоді що ж це таке?». Такі «дурниці» смішать малюків, а отже, допомагають сприйняти гру як цікавішу і краще запам’ятати слова і фрази, пов’язані з нею.

      8. Під час гри можна запитувати: «Дивись, квітка! А квітка є в списку?». Це змусить дитину згадувати, що є в списку, а чого немає.

      9. Після гри попросіть дитину перелічити, які предмети ви знайшли, а які ні.

      Розвиток уваги і сприйняття

      10. Якщо використовувати для пошуку список зі звуків, форм, смаків, видів поверхонь, то пошук «предметів» розвине в дитині слухову, тактильну, смакову увагу і сприйняття.

      11. Для гри в «Полювання» можна використовувати деталізовані ілюстрації типу знаменитих «вімельбухів» (нім. Wimmelbuch) – книг із безліччю дрібних деталей та сюжетних малюнків. Такий пошук, звичайно, розвине зорову увагу дитини. (І як тут не згадати чудові книги для малюків – комікси! Вони також містять чимало малюнків – яскравих, детальних. Заразом привчатимете дитину до книги!)

      12. Якщо дитині складно щось знайти, звужуйте зону пошуку, просіть її пошукати «від цього до цього». Це допоможе не розпорошувати увагу і помічати деталі.

      Формування навички читання

      13. У книгах, у тому числі й коміксах, можна шукати слова зі списку слів.

      14. На сторінці можна шукати літери.

      15. Список можна складати зі слів, які дитині треба підучити. Найлегше використовувати для цього знову ж таки книги для розвитку дітей – комікси, що вже тепер видаються й українською мовою.

      Формування навички лічби

      16. Дитину можна просити полічити, скільки предметів вона знайшла.

      17. Полічити, скільки залишилося знайти.

      18. Порівнювати, чого більше: предметів, яких залишилося знайти, чи тих, які вже знайдені, тощо.

      Отже, навіть така нехитра гра, як «пошук скарбів» за списком як іноземною, так і рідною мовою, може виявитися справжнісіньким розвивальним заняттям для малюків різного віку.

Джерело: dytpsyholog.com



КОШИК 0.00 грн
Назва К-ть Сума
Всього до оплати: 0.00 грн
Усі права застережені © Видавництво «Ірбіс Комікси«, 2017