(066) 165-54-38 (067) 673-10-81

Чому з віком діти перестають читати?

Наталія Кондзелка, 

експерт та досліджувач коміксів

Для того щоб рости, дітям потрібні не лише їжа та сон, а й книги. Бо вони також покликані допомогти дорослішати, навчитися відповідати за свої вчинки, стати особистістю з власною думкою та самостійним мисленням.

Чи вміємо ми зацікавити дітей читанням

У чому цінність дитячих книжок? У тому, що вони розвивають інтелект, руйнують шаблони мислення, приносять своєрідний життєвий досвід, покращують уяву, збагачують емоційно. Іншими словам, дають ключ до пізнання світу. 

       Чудово, коли діти тягнуться до книг. Але як часто ми, батьки, самі ж своїми діями, необережними словами відштовхуємо їх від читання. Приміром, дитина побачила на вітрині книжкового магазину видання в яскравій обкладинці і просить: «Мамо, купи!». А мама роздратовано відповідає: «І навіщо воно тобі? Від тих книжок тільки пилюка в хаті». І ось, негативний образ книги створено!

       Або, наприклад, вдома ховає книгу від дитини, щоб та не читала, а робила уроки. Ну хіба ж погано, якщо школяр відпочине від навчання, заглибившись у казковий світ. Тоді й домашні завдання підуть швидше й легше! 
       А скількох дітей відвернула від книги нібито невинна фраза: «Почитав би що-небудь, замість того щоб байдикувати»! 
       І таких висловів, здатних звести бар′єр між книгою і дитиною, можна навести чимало. Батьки промовляють їх, не замислюючись, чим це обернеться. А потім розчаровано кажуть: «Діти не читають».
Отже, давайте не забувати, що від наших слів також багато в чому залежить, чи буде дитина читати, чи відкриється для неї неймовірно прекрасний світ книги.

Чому діти з віком читають менше

Як показують дослідження, діти, стаючи дорослішими, починають втрачати інтерес до читання, забувають дорогу до бібліотеки, не реагують на вітрини книжкових крамниць, беруть до рук тільки ті книги, які треба читати за шкільною програмою. Приміром, у США дитина в середньому читає – для власного задоволення – книгу, яка не включена до шкільної програми, лише… 6 хвилин на день! Чому це так? 

       Як пояснює для Washington Post Даніель Вільянгхем, професор психології з Університету Вірджинії, бажання читати сягає своєї кульмінації на початку шкільних років, але з кожним наступним роком воно дедалі більше згасає, а згодом і зовсім пропадає. Такий стан речей пан Вільянгхем пояснює тим, що для більшості дітей навчитися читати – це свого роду нагорода. Діти сприймають уміння читати як певну ознаку того, що вони стають схожими на дорослих та вміють те, що і їхні старші брати, сестри або друзі. 
       Але, поряд із цим, експерти виокремлюють низку причин, через які з віком школярі втрачають інтерес до книги. 
  1. Читання - не просто розвага. І справді, книги зі шкільної програми наші діти читають не для того, щоб отримати нові враження, чи досвід, чи емоції, чи просто аби відволіктися та відпочити. А для того, щоб вивчити урок, тобто вміти проаналізувати текст, охарактеризувати головних героїв, знати, яка ідея твору та які можна зробити висновки. І про все це розповісти завтра у класі. Тобто в цьому разі читання передбачає не розвагу, а працю.
  2. Менший вибір. На превеликий жаль, шкільна програма сьогодні не передбачає права вибору для учнів. Вони не можуть вибрати ті чи інші книги, які, можливо, принесли би більше користі та задоволення, а мусять читати те, що багато років примусово нав’язується системою освіти. Між іншим, загальновідомо, що книги з великою кількістю ілюстрацій найбільше приваблюють дітей, а інформація з них краще засвоюється. Тож з огляду на це не варто нехтувати такими виданнями, як комікси та графічні романи. Відомо, що комікси можуть містити дуже багато корисної інформації, яка подається ефективно та доступно, завдяки чому легко сприймається та запам′ятовується. 
  3. Розсіяна увага. Щоб під час читання дитина зосередилася суто на тексті і не відволікалася, книга має бути надрукована на доброму папері, мати гарні ілюстрації, та навіть приємно пахнути друкарською фарбою! Усе це – ті чинники, які притягують увагу до друкованого слова і не дозволяють відволікатися на багато інших цікавих речей, які сьогодні повсюдно доступні для учнів: комп’ютер, планшет чи мобільний телефон. Отже, бажано зацікавити дітей новим типом книг, які здатні довго утримувати увагу. Це в тому числі можуть бути комікси, які прекрасно допомагають зосередитися на читанні, викликають інтерес до себе.
  4. Різна мета читання. Коли дитина бере до рук книгу, вона передчуває захопливу мандрівку у незнаний таємничий світ з цікавими та яскравими персонажами. Тобто для неї читання асоціюється з чимось надзвичайним та приємним. Тим часом читання в межах шкільної програми на перше місце ставить не розвагу і приємність, а навчання. Так зникає магія читання, бо у цього процесу з′являється інша мета: не лише довідатись про щось нове, а й навчитися аналізувати, критикувати, робити висновки, пропонувати вирішення тієї чи іншої проблеми.

За словами професора Віллінгхема, головна причина того, чому діти з віком перестають читати, – це те, що вони не вміють відокремити читання, яке є обов’язковим для досягнення академічних успіхів, і таким, що приносить задоволення і дозволяє переключатися. За порадою вченого, для того щоб повернути любов дитини до книг, треба насамперед перестати забороняти їм читати ті книги, до яких діти виявляють власний інтерес та з якими у них пов’язаний позитивний досвід від процесу читання. Тому вчені рекомендують батькам більше прислухатися до того, що саме хочуть читати діти, а не думати про те, “що їм було б варто прочитати”. Діти будь-якого віку люблять книги, де багато малюнків і не так багато тексту, саме тому в усьому світі такі популярні комікси. До речі, вони чудово можуть розкрити навіть історичну тему, як от комікси, побудовані на історичних фактах про пригоди Джеронімо Стілтона.

Отже, давайте купувати дітям книги, які породжують у них бажання читати, а заразом і вчитися!



КОШИК 0.00 грн
Назва К-ть Сума
Всього до оплати: 0.00 грн
Усі права застережені © Видавництво «Ірбіс Комікси«, 2017