(066) 165-54-38 (067) 673-10-81

Чому дітям важко зосередитися на читанні?

05.07.2016

 Наталія Кондзелка, 

експерт та досліджувач коміксів

Сучасним дітям важко зосередитись

Читання та виконання домашніх завдань, які є невід’ємними складовими навчально-виховного процесу, можуть стати справжніми випробуваннями як для школярів, так і для їхніх батьків. Школярі, намагаючись зосередитися на читанні та виконанні домашніх завдань, стикаються з тривалим процесом опрацювання та засвоєння аж ніяк не малого обсягу нової інформації, в той час як їхні голівки і без цього перевантажені різноманітними завданнями, хвилюваннями, очікуваннями, можливо, і свого роду проблемами, які лише підсилюють їхню нехіть до читання.
Та справжньою проблемою, з якою доводиться мати справу як дорослим, так і підліткам, постає сьогодні у втраті зосередженості, вмінні концентрувати увагу на самому процесі читанні та виконанні будь-якої іншої розумової праці.
А як відомо, можливість зосередитися на тексті має надзвичайно важливе значення, зокрема для розуміння прочитаного. Від рівня ефективності та майстерності у читанні залежатимуть успіхи як у навчанні, так і, згодом, у працевлаштуванні.
Погодьтеся, що час від часу всім нам доводиться ловити себе на думці, що ми вже вдруге чи втретє перечитуємо один і той самий розділ, який врешті-решт так і не вдалося опрацювати чи запам’ятати. Проблема розсіяної уваги та слабкої зосередженості дедалі частіше трапляється серед дітей шкільного віку та стає актуальною темою сьогодення. За статистикою, близько 40% дітей мають проблеми із концентрацією уваги, і це викликає занепокоєння як педагогів, так і батьків.


Причини розсіяної уваги

Серед причин розсіяної уваги та неповної зосередженості у процесі читання експерти виділяють 6 основних.
  1. Негармонійні стосунки серед членів сім’ї. Батьки є найважливішими особами в житті дитини, особливо в перші роки, коли відбувається пізнання навколишнього середовища. Ось чому діти, які виростають в оточенні, де сварки та непорозуміння є буденними, втрачають впевненість, яка є опорою та стимулом для подальшого розвитку особистості.
  2. Відсутність спокою та тиші. Якщо родичі та знайомі безперестанку знаходять привід для частих відвідин, постійно ввімкнутий телевізор, а час від часу озивається ще й телефон, це неодмінно стане приводом для дітей поцікавитися, про що розмовляють дорослі.
  3. Відсутність власного робочого місця. Щоб зосередитися на читанні та виконанні домашніх завдань, школяреві треба мати власне робоче місце, організоване відповідно до потреб навчання. 
  4. Недостатня підтримка з боку батьків. Коли діти сумніваються в почуттях батьків щодо них, не відчуваючи їхню присутність та підтримку, це ставить під сумнів їхні власні старання та послаблює їхню наполегливість у досягненні успіху. 
  5. Надмірне хвилювання. Зазвичай діти хвилюються та співпереживають разом із батьками через фінансові труднощі, політичну нестабільність, соціальну нерівність. Уся ця стривоженість, яку ми їм передаємо, веде до неспроможності зосередитися на читанні та виконанні домашніх завдань.
  6. Неспроможність дітей контролювати власну імпульсивність. Це означає, що дитині важко довго сидіти на одному місці та не відволікатися на безліч справ одночасно.

Як впоратись із розсіяної увагою дітей

     Психологи дають низку порад, які допоможуть батькам впоратись із першими ознаками розсіяної уваги у дітей та покращити здатність до навчання. Розгляньте їх як своєрідний план дій, націлений на позитивні зміни.
 
1. Переконайтесь, що домашній простір, де ваша дитина проводитиме час за читанням та приготуванням домашніх завдань, правильно організований з точки зору зручності, освітлення, доступності шкільного обладнання, а всі зайві предмети (комп’ютер, відеоігри, мобільний телефон, планшет) недоступні для дитини в час, відведений для самостійної праці. 
2. Візьміть до уваги, що відчуття голоду та втоми під час виконання домашніх завдань та зосередженого читання відволікає увагу дитини. Результативність будь-яких старань за таких умов зводитиметься до нуля. Отже, подбайте про те, щоб ваша дитина після обідньої перерви мала змогу перепочити, перш ніж знову братися за навчання. 
3. Час від часу діти втрачають інтерес до певного предмету через невдалу спробу досягти в ньому успіху. Підтримати дитину в такому разі допоможе ваша віра в її можливості та сили, заохочення до нових спроб та впевненість у тому, що наступного разу вона зуміє досягти успіху.
4. Якщо дитині не вдається самостійно впоратись із завданням, а читання книг видається справою складною і водночас незрозумілою, запропонуйте вашу допомогу чи подбайте про додаткові заняття доти, поки в цьому є необхідність. Згодом, коли дитина оволодіє необхідними знаннями, їй не доведеться довгий час зосереджуватись над одним і тим самим завданням щоразу.
5. Дозвольте дитині робити незначні перерви у процесі виконання завдань. Це дасть змогу освіжити пам’ять та закріпити раніше опрацьований матеріал. 10 хвилин буде достатньо, щоб допомогти дитини відволіктись від навчання та перепочити після 1-2 годин безперервного читання.
6. Не забувайте про терпіння та спокійне спілкування з дитиною. Стримайте бажання насварити дитину, не травмуйте зайвий раз почуття вашої дитини, яка негативно реагуватиме на вашу нервовість та критику. А як відомо, ще нікому не вдалося досягти успіхів та залишатися зосередженим на справі, перебуваючи в пригніченому стані. 
Насамкінець зазначу, що в цьому переліку немає таких уже звичних, здавалося б, щоденних занять, як перегляд телебачення, користування комп’ютером чи ігровими приставками, спілкування по телефону чи в соціальних мережах. Усе це аж ніяк не сприятиме концентрації уваги. Що насправді потрібно дітям – це більше спільного часу разом із батьками, друзями, однокласниками, колегами. Адже соціальні стосунки, які виникають у межах сім’ї, школи, роботи, формують у нашій свідомості найвагоміші та найцінніші якості, такі як відповідальність, організованість, уважність, зосередженість, повага тощо, та є для нас найкращими провідниками в житті.



КОШИК 0.00 грн
Назва К-ть Сума
Всього до оплати: 0.00 грн
Усі права застережені © Видавництво «Ірбіс Комікси«, 2017